21
maj

Vägen framåt för svensk telefonförsäljning

Aldrig tidigare har hotet mot telefonförsäljning varit så stort om nu. Från EU förespråkas opt-in, dvs att samtycke på förhand ska krävas för telefonförsäljning, något som är den huvudsakliga modellen i flera europeiska länder. I Sverige har kanalen reglerats allt hårdare och i kölvattnet av S brister i sin försäljning av partipolitiska lotter hösten 2024, kräver nu även Konsumentombudsmannen opt-in i Sverige. Sammantaget finns ett bredare politiskt motstånd mot telefonförsäljning än tidigare.

Spår telefonförsäljning 14.30

Telefon är en mycket viktig kanal för försäljning inom näringslivet och givarverksamheter. Kontakta som den svenska företrädaren för telefonförsäljning har ett viktigt uppdrag i att verka för kanalen. Vi samverkar därför med fler organisationer, för att skapa bredd i det påverkansarbete som måste göras.

Kontakta har bjudit in Mattias Grundström, ordförande i Näringslivets Delegation för Marknadsrätt och en del av NIX-Telefon. Mattias kommer. tillsammans med Tina Wahlroth på Kontakta, redogöra för det regulatoriska nuläget och hur NIX arbetar för att säkra kanalen även i framtiden.

Ett föredrag för dig som tycker telefonförsäljning är viktigt, då du är en viktig del i vägen framåt.

Om talarna:
Mattias Grundström, ordförande i NDM - Näringslivets Delegation för Marknadsrätt och en del av NIX-Telefon.
Tina Wahlroth styrelseordförande på Kontakta, vice ordf NDM och en del av NIX-Telefon